"Tidak sama antara kamu orang yang membelanjakan (hartanya) dan berperang sebelum penaklukan (Makkah). Mereka lebih tinggi darjatnya daripada orang yang membelanjakan (harta) dan berperang sesudah itu. Allah menjanjikan kepada kedua-dua golongan balasan yang lebih baik. Allah amat mengetahui apa yan gkamu kerjakan" - al-Hadid: 10Ayat di atas secara jelas menafikan persamaan martabat antara para sahabat yang berjuang dan berbelanja sebelum pembukaan Kota Makkah dengan mereka yang berbelanja dan berjuang selepas peristiwa itu. namun Allah menjanjikan kedua-dua golongan balasan yang baik iaitu syurga. Ini bererti kesemua mereka adalah ahli syurga.
Selain itu, al-Sunnah juga memartabatkan para sahabat. Rasulullah s.a.w. pernah bersabda dalam satu hadith:
Daripada Abu Sa'id al-Khudri, katanya: Bersabda Nabi s.a.w.: "Jangan kamu mencerca para sahabatku. Sesungguhnya jika ada di kalangan kamu membelanjakan emas sebesar Bukit Uhud sekalipun, ia tidak mencapai (nilai) secupak (makanan) atau setengahnya yang dibelanja oleh mereka." - Riwayat al-Bukhari dan MuslimDalam hadith ini baginda Nabi s.a.w. menggambarkan betapa tingginya kedudukan para sahabat di sisi Allah s.w.t. sehinggakan nilai secupak yang dibelanjakan oleh mereka pada jalan Allah adalah lebih mulia di sisi Allah daripada emas sebesar Bukit Uhud dibelanjakan oleh sesiapa yang selepas mereka. Hadith ini jelas membuktikan kelebihan atau keutamaan mereka jika dibandingkan orang-orang selepas mereka.
Nabi sering menggambarkan Abdullah sebagai seorang anak dekat dengannya, Pernah sekali Nabi menepuk bahunya dan berdoa:
"Ya Tuhan, membuat dia memperoleh pemahaman yang mendalam mengenai agama Islam dan memerintahkan kepadanya dalam erti dan interpretasi dari sesuatu perkara."
Abdullah sedar bahawa hidupnya perlu dicurahkan untuk menimba seberapa banyak ilmu pengetahuan
Malah, Nabi pernah berdoa bahawa supaya Abdullah tidak hanya diberikan pengetahuan dan pemahaman malah juga kebijaksanaan. Abdullah menceritakan peristiwa berikut mengenai dirinya sendiri:
"Selepas Nabi saw, berada di saat hendak melakukan wuduk. Aku bergegas untuk mendapatkan air untuk baginda. Baginda merasa senang dengan apa yang saya lakukan. Ketika Nabi mula sembahyang, baginda menunjukkan bahawa saya harus berdiri di sampingnya. Akan tetapi, Aku berdiri di belakangnya. Ketika sembahyang sudah selesai, baginda berpaling kepada saya dan berkata: "Apa mencegah anda berada di sisiku, wahai Abdullah?" "Kau terlalu Mulia dan terlalu besar di mata saya bagi saya untuk berdiri berdampingan dengan anda," jawabku.Mengangkat kedua tangan ke langit, maka Nabi Berdoa: "Ya Allah, berilah kepadanya hikmah."Doa Nabi Tidak diragukan lagi doa tersebut dimakbulkan, dan ternyata sekali Abdullah merupakan seorang pemuda yang bijak dan berfikiran tinggi menjangkau usianya yang masih muda. Namun, segala itu hikmah itu bukanlah datang secara tiba-tiba, sebaliknya, Abdullah sememangnya seorang yang sangat rajin dan terkun dalam pengajian ilmu baik sewaktu hayat Rasulullah mahupun selepas kewafatan baginda
Selama hayatnya bersama Nabi, Abdullah tidak pernah ketinggalan apapun majlis bersama Nabi dan dia sangat komited dan tekun mengingati setiap perkataan yang diucapkan oleh NabiSetelah Nabi s.a.w. wafat, Abdullah akan berhati-hati untuk pergi berjumpa sebanyak mungkin sahabat, terutamanya para sahabat yang mengenali Nabi lebih lama dan belajar beliau akan belajar daripada mereka apa yang diajarkan Nabi kepada sahabat-sahabat tersebut. Setiap kali beliau mendengar bahawa seseorang tahu sebuah hadis Nabi saw yang dia tidak tahu dia akan pergi dengan cepat untuk mengetahui hadis tersebut dan mencatatnya. Beliau sentiasa memastikan bahawa apa jua yang didengarnya dari Nabi adalah benar dan sahih dan beliau sentiasa menyemaknya dengan rekodnya yang lain. Malah, beliau akan pergi mencari sebanyak 30 orang sahabat semata-mata untuk mensahihkan sesuatu perkara.
Abdullah sendiri menceritakan apa yang dilakukan olehnya apabila beliau mendengar suatu hadis yang diketahui oleh seorang sahabat yang tidak diketahui oleh beliau. "Ketika mendengar itu, aku pergi kepadanya pada waktu petang ketika dia sedang tidur. Aku menebar jubahku di depan pintu. Angin meniup debu padaku (sewaktu aku duduk menunggu dia). Jika aku berharap aku bisa mendapatkannya. Jika aku meminta izin untuk masuk pasti dia telah memberikan izin. Tapi aku lebih suka menunggunya sehingga dia benar-benar segar. Setelah keluar dari rumahnya dan melihat diriku dalam keadaan itu beliau berkata: "Wahai sepupu Nabi! Apa yang terjadi dengan anda? Jika anda memanggilku, aku akan datang untukmu." Aku membalas,"Akulah yang harus datang kepadamu, kerana pengetahuan itu perlu dicari, itu tidak hanya datang kepada kita" kataku. Aku bertanya kepadanya tentang hadis dan belajar dari padanya. "
Demikianlah betapa dedikasinya Abdullah yang sentiasa akan bertanya dan bertanya dan terus bertanya tanpa jemu-jemu semata-mata untuk mengumpulkan maklumat tentang kata-kata Nabi. Beliau akan sentiasa menyemak semua maklumat yang dikumpulkannya.
Abdullah Ibnu Abbas bukan sahaja berpengatahuan tinggi dalam koleksi hadis. Malah beliau juga sangat rajin untuk mendapatkan ilmu pengetahuan dalam pelbagai bidang. Beliau sangat mengagumi sahabat seperti Zaid bin Thabit, iaitu seorang perakam wahyu, hakim dan ahli hokum yang terkemuka di Madinah.
Masruq bin Al-Ajda berkata tentang beliau: "Setiap kali aku melihat Ibnu Abbas, aku akan berkata: Dia adalah manusia yang paling tampan. Ketika ia bicara, aku akan berkata: Dia adalah manusia yang paling fasih. Dan ketika dia memegang sebuah perbualan Aku akan berkata: Dia adalah orang yang paling berpengetahuan."
Khalifah Umar bin Al-Khattab sering mendapatkan nasihat tentang masalah-masalah penting negara dan menggambarkan dia sebagai "orang muda yang berfikiran matang".
Saad bin Abi Waqqas menggambarkan dia dengan kata-kata ini: "Aku belum pernah melihat seseorang yang lebih cepat dalam memahami, Siapa Seandainya lebih banyak pengetahuan dan hikmat yang lebih besar daripada Ibnu Abbas. Aku telah melihat Umar memanggilnya untuk membicarakan masalah-masalah sulit di hadapan veteran Badar dari antara orang-orang Ansar dan Muhajirin. Ibnu Abbas akan berbicara dan Umar tidak akan mengabaikan apa yang dia katakan."
Demikianlah kualiti-kualiti yang akhirnya membuatkan Abdullah bin Abbas dikenali sebagai "orang terpelajar dari umat ini".
Tidak cukup dengan mengumpulkan ilmu pengetahuan, Abdullah merasakan beliau mempunyai kewajipan terhadap umat Islam untuk mendidik mereka yang mencari pengetahuan. Maka beliau tekun mengajar orang lain dan rumahnya seolah-olah bertukar menjadi university yang menkhususkan satu-satu bidang dan gurunya adalah beliau. Rumah beliau sentiasa sahaja penuh dengan orang ramai yang ingin menuntut ilmu dari beliau.
Salah seorang sahabat beliau menggambarkan pemandangan khas di hadapan rumahnya: "Aku melihat orang-orang berkumpul di jalan-jalan menuju rumah sampai hampir tidak ada ruang di hadepan rumahnya”
Demikianlah dia sifat seorang sahabat Rasulullah s.a.w. yang agung yang mendedikasikan seluruh hidupnya untuk kepentingan Islam, tanpa mengharapkan apa-apa ganjaran sedikit pun.
Sebenarnya banyak lagi kisah-kisah menarik mengenai Abdullah ibn Abbas ini, terutama sekali sewaktu pemerintahan Khalifah Ar-Rasyidin, di mana beliau banyak kali terlibat secara langsung dalam menyelesaikan banyak konflik dan pergelutan.
Marilah kita mengambil seberapa banyak pengajaran dari kisah-kisah insan yang agung ini. Semoga Allah sentiasa merahmati para sahabat Rasulullah s.a.w.
1 comments:
assalamualaikum..
Mengenangkan pengorbanan ibnu abbas menyampaikan ilmu shingga islam kini smpai kepada kita dgn kehendak ilahi, dan juga kedudukan beliau yg mulia di sisi rasulullah saw, izinkn saye bkongsi rasa kecewe dan sedih beliau dalam suatu peristiwa yg tercatat dalam shahih bukhari, smoga peristiwa ni memberi iktibar pada kita sume...
ketika Ibnu Abbas bcakap dgn murid nya, Said ibn Jubair pada usia beliau 70thn, Ibnu Abbas menangis mengenangkn peristiwa Nabi Muhammad saw dihalang daripada menulis wasiat baginda oleh para sahabat bginda sendiri atas alasan baginda sedang sakit tenat dan dalam hadis lain mengatakn baginda dalam keadaan 'delirious'(maaf, xjmpe pekataan yg sesuai, lebih elok rasenye kekalkan dalam eng, sbb sumber hadis dalam eng)
1)Volume 4, Book 53, Number 393:
Narrated Said bin Jubair:
that he heard Ibn 'Abbas saying, "Thursday! And you know not what Thursday is? After that Ibn 'Abbas wept till the stones on the ground were soaked with his tears. On that I asked Ibn 'Abbas, "What is (about) Thursday?" He said, "When the condition (i.e. health) of Allah's Apostle deteriorated, he said, 'Bring me a bone of scapula, so that I may write something for you after which you will never go astray.'The people differed in their opinions although it was improper to differ in front of a prophet, They said, 'What is wrong with him? Do you think he is delirious? Ask him (to understand). The Prophet replied, 'Leave me as I am in a better state than what you are asking me to do.' Then the Prophet ordered them to do three things saying, 'Turn out all the pagans from the Arabian Peninsula, show respect to all foreign delegates by giving them gifts as I used to do.' " The sub-narrator added, "The third order was something beneficial which either Ibn 'Abbas did not mention or he mentioned but I forgot.'
2)Volume 1, Book 3, Number 114:
Narrated 'Ubaidullah bin 'Abdullah:
Ibn 'Abbas said, "When the ailment of the Prophet became worse, he said, 'Bring for me (writing) paper and I will write for you a statement after which you will not go astray.' But 'Umar said, 'The Prophet is seriously ill, and we have got Allah's Book with us and that is sufficient for us.' But the companions of the Prophet differed about this and there was a hue and cry. On that the Prophet said to them, 'Go away (and leave me alone). It is not right that you should quarrel in front of me." Ibn 'Abbas came out saying, "It was most unfortunate (a great disaster) that Allah's Apostle was prevented from writing that statement for them because of their disagreement and noise. (Note: It is apparent from this Hadith that Ibn 'Abbes had witnessed the event and came out saying this statement. The truth is not so, for Ibn 'Abbas used to say this statement on narrating the Hadith and he had not witnessed the event personally. See Fath Al-Bari Vol. 1, p.220 footnote.) (See Hadith No. 228, Vol. 4).
Semoga Allah sentiasa merahmati para sahabat Rasulullah saw.
Post a Comment