Daripada Abu al-'Abbas Sahlu ibn Sa'ad al-Saa'idie r.a. beliau berkata:

Seorang lelaki telah datang menemui Nabi SAW lalu berkata: Wahai Rasulullah! Tunjukkan daku suatu amalan yang apabila aku lakukannya, aku dikasihi oleh Allah dan dikasihi oleh manusia. Baginda bersabda:

Zuhudlah engkau terhadap dunia, nescaya Allah kasihkan engkau dan zuhudlah terhadap apa yang ada pada manusia, nescaya manusia akan mengasihimu.

Hadis riwayat lbnu Majah dan lain-lain dengan sanad-sanad yang baik.

Latar belakang hadith

Hadith ini telah dibuktikan lemah oleh banyak ulama’ antaranya Ibnu Rajab. Namun ianya masih kerap digunakan oleh kerana mengandungi pengajaran yang sangat berguna :

1. Walaupun hadith ini lemah, namun ianya mengandungi perkara yang benar dan boleh diterima pakai. Dengan itu, para ulama’ masih terus menggunakan hadith ini walaupun bukan sebagai hujah.

2. Hadith ini adalah mengenai 1 konsep yang sangat besar dalam islam yakni al-zuhd. Memandangkan kebelakangan ini, terdapat banyak salah faham mengenai al-zuhd, sangat penting bagi kita untuk membenterasnya dan mengembalikan maksud asal konsep ini terutama bagi umat islam sendiri.

Keterangan hadith :

Hadith ini menekankan aspek al-zuhd atau zuhud yang jika ditafsirkan bermaksud :

Perkataan "zuhud' adalah dari perkataan Arab. Ia berasal dari kata dasar "zahida" yang bermaksud mengelak dan meninggalkan sesuatu kerana kehinaannya atau kerana kekurangannya. Perkataan ini ada juga digunakan dalam al-Qur'an dengan ungkapan "al-Zahidin" maksudnya 'orang yang tidak suka'. Demikian jugs penggunaannya di dalam hadith-hadith dengan ungkapan yang berbeza-beta tetapi mempunyai pengertian yang tidak jauh berbeza.
Perkataan Zuhud dalam penggunaan biasa memberi erti sebagaimana di alas. Tetapi pengertian zuhud yang lebih khusus, seperti yang dimaksudkan dalam tulisan ini ialah kebencian hati terhadap perkara-perkara keduniaan dan mengelak diri daripadanya kerana mentaati Allah s.w.t. sedangkan dia mempunyai keupayaan untuk mendapatkannya, tapi mengelakkan diri dari kegemaran itu dan meninggalkannya.( Professor Madya Dr. Abdul Halim Muhammady-Konsep Zuhud Dalam Islam: Suatu Renungan di Alaf Baru)

Rasulullah S.A.W menyatakan bahawa meninggalkan dunia ataupun mengamalkan zuhud akan membawa kepada kasihnya Allah kepada kita dan

Maninggalkan/tidak mengendahkan apa yang dimiliki oleh orang lain(harta dsb) akan menyebabkan kita dikasihi manusia.

Banyak ayat Quran dimana Allah menekankan konsep zuhud terhadap dunia antaranya:

…Harta benda yang menjadi kesenangan di dunia ini adalah sedikit sahaja, (dan akhirnya akan lenyap) dan (balasan) hari akhirat itu lebih baik lagi bagi orang-orang yang bertakwa (kerana ia lebih mewah dan kekal selama-lamanya) dan kamu pula tidak akan dianiaya sedikit pun. (4:77)

(Tetapi kebanyakan kamu tidak melakukan yang demikian), bahkan kamu utamakan kehidupan dunia. Padahal kehidupan akhirat lebih baik dan lebih kekal. (87:16-17)

Di dalam Sahih Muslim, diriwayatkan oleh Jaber Ibn 'Abdullah, radiyallahu 'anhu, Rasulullulah pernah lalu dihadapan kambing yang mati di sebuah pasar. Kambing tersebut telah dipotong telinganya. Baginda memegang telinga kambing itu dan bertanya samada sesiapa meninginkannya dengan harga 1 dirham sahaja(nilai yang sangat rendah). Mereka menjawab bahawasanya mereka tidak menginginkannya walaupun dengan percuma sekalipun. Apakah yang boleh mereka buat dengan kambing yang telah itu? Rasulullah bertanya sekali lagi akan sesiapa yang menginginkannya (tanpa bayaran). Kemudian mereka menjawab jika kambing itu hidup sekalipun, mereka tidak akan membelinya kerana telinganya telah dipotong. Inikan pula untuk mendapatkannya bila ia telah mati. Baginda S.A.W berkata, “Kehidupan di dunia ini sangat kecil pada Allah sepertimana kecilnya nilai kambing yang mati itu kepada kamu.”

Pengajaran

Abu Muslim Al-Hawlani(ulama’ terdahulu) mengatakan zuhud di sini tidak bermaksud mengharamkan perkara yang dihalalkan atau supaya membazir harta, tapi bermaksud seorang hamba itu meletakan kepercayaan penuh pada Allah lebih dari apa yang dia miliki. Jika mereka ditimpa malapetaka, mereka tidak akan menyesalinya dan akan mengharapkan pembalasan di akhirat kelak.

Ibnu Rajab mengatakan al-zuhd bermaksud 3 tingkah laku hati yakni:

1. Segalanya datang dari Allah dan bukan atas usaha atau tindakannya. Dia perlu percaya pada Allah lebih dari kepercayaannya terhadap kemampuannya atau apa yang dia miliki.

2. Jika dia kehilangan sesuatu, dia tidak akan menghiraukannya/menyesalinya kerana tujuan utama hidupnya hanyalah untuk mencari ganjaran akhirat.

3. Seorang muslim tidak patut menghiraukan pujian, kutukan atau kritikan orang lain. Dia tidak meminta untuk dipuji dan jika dipuji sekalipun dia tidak bangga. Apabila dipersalahkan/dikritik, dia tidak akan terasa kerana ianya tidak benar tapi jika sebaliknya dia perlu menerimanya dan membaiki diri.

Imam Ahmad Hanbal apabila ditanya samada seorang yang memiliki 1000 dinar masih zahid atau tidak menyatakan orang ini masih boleh dikategorikan sebagai zahid jika dia tidak gembira apabila wang dia miliki bertambah dan tidak pula sedih apabila ia berkurangan. Kita tidak boleh menjadi hamba kepada dunia dan harta namun ini tidak bererti kita tidak boleh zuhud dan pada masa yang sama berharta. Yang pentingnya kita perlu sentiasa bersyukur kepada Allah dan mengunakan harta yang dimiliki pada jalan yang betul.


Sufian Ibn 'Uyainah(seorang ulama’ terkenal) menyatakan orang yang zahid adalah orang yang apabila dikurniakan dengan rahmat dia bersyukur dan apabila melalui ujian dia tetap bersabar.

Seorang lagi ulama’ berpendapat al-zuhd adalah kita sentiasa bersedia dalam hati dan ingatkan akhirat(mati). Ini membawa maksud perasaan hati dimana seorang individu merasakan dia tidak akan hidup lama dan ini akan memotivasi diri untuk menjadi lebih baik kerana sedar peluang untuk menambah pahala sudah semakin sedikit.

Oleh itu, ada ulama’ yang mengkelasifikasikan zuhud kepada kategori-kategori tertentu, zuhud terhadap dosa, terhadap nafsu dan dari melakukan perkara yang dibenarkan secara berlebihan contonya tidur untuk masa yang lama.

Ibnu Rajab menyatakan kesedaran tentang pendeknya hayat kita akan membawa kita kepada keinginan untuk bertemu Allah dan sentiasa menantikan hari akhirat dan ini adalah tahap zuhud yang tertinggi. Kita patut melihat kehidupan dunia sebagai sesuatu yang hina bukan kerana kandungan atau sunnatullah yang ada didalamnya tapi kerana perbuatan sesetengah golongan yang tidak melakukan amal makruf tetapi yang mungkar. Semua ini akan mencetuskan keburukan dan inilah yang perlu kita benci dan hina.


Sepatutnya peluang yang diberi untuk berada dimuka bumi ini digunakan untuk sampai ke destinasi akhir. Perlu sentiasa bersyukur dengan apa yang ada dan segala kurniaan. Melakukan perkara dibenarkan juga untuk mencari kejayaan di akhirat. Contonya makan dan tidur dengan secukupnya untuk membolehkan kita beribadat dengan sempurna.

Sesetengah muslim menyalah anggap konsep zuhud lalu mengundang kepada kemunduran umat ini. Keperluan membina tamadun yang dianggotai pelbagai pakar dalam pelbagai bidang amat perlu dan untuk itu segala usaha dan bidang yang boleh diceburi tidak patut dipandang rendah atau hina.


Jadi kesimpulannya disini adalah, zuhud bukan bererti meninngalkan dunia dan hanya beribadah sepanjang masa tapi melakukan ibadah dan pada waktu yang sama menjalankan segala aktiviti keduniaan dengan niat atau tujuaan demi Allah dan untuk mencapai kejayaan di akhirat.

Sering kali kita dapat lihat sebilangan da’ie meninggalkan aspek keduniaan dan menganggap dakwah tiada kaitannya dengan dunia atau mengabaikannnya kerana merasa ia tidak penting. Mereka sering mengenepikan pelajaran, pekerjaan dan tanggungjawab (keluarga dan diri) dengan alas an untuk berdakwah. Hal ini bukan sahaja mengundang kehancuran diri mereka malah turut membawa fitnah kepada dakwah itu sendiri. Seperti yang ditekankan diatas, kita selaku daie tidak sepatutnya mencampakkan dunia secara 100% tapi mengunakannya sebagai jalan untuk mencapai kejayaan di akhirat dan sebagai satu alat untuk berdakwah. Caranya sangat banyak dan berbeza untuk setiap situasi. Untuk diri para pelajar sendiri yang turut sibuk berdakwah, kita perlu menyeimbangkan pelajaran dan tanggungjawab berdakwah iaitu dengan mempamirkan kejayaan dalam akedemik supaya akan dicontohi orang lain.

-Di olah dari thefortyhadith.com-