1. Kita semua sedar, manifestasi keinginan setiap insan untuk beragama adalah fitrah azali yang wujud dalam sanubari setiap manusia. Namun, hasil dari manifestasi ini, kita mendapati pelbagai agama telah wujud. Setiap agama mengakui bahawa, agama merekalah yang paling benar dan tepat dari Tuhan.






2. Persoalan sekarang, kenapa kita Muslim? Kenapa kita menganut agama Islam? Kenapa kita menganggap agama Islamlah agama yang paling benar di sisi Allah? Apa hujah kita apabila berdepan dengan rakan-rakan kita yang non-Muslim? Mereka juga merasakan agama merekalah agama yang paling benar.




3. Rata-rata, bila ditanya kenapa kamu memilih mengikut sesuatu agama, alasan / hujah yang akan dikemukakan adalah sama, antaranya:




4. Alasan-alasan di atas adalah alasan tipikal yang diberi oleh setiap manusia dalam kerangka mereka mengakui kebenaran agama mereka. Namun persoalan timbul, adakah itu alasan yang kukuh dan standard? Adakah ia mencukupi untuk penegakkan hujah tentang kebenaran sesuatu agama?

5. Tanpa disyaki, kita semua sebagai umat Islam, sememangnya yakin tentang kebenaran agama kita. Namun, apakah sandaran kita terhadap keyakinan tersebut? Kenapa kita tidak cuba mencari sebab kebenaran tersebut? Bukankah orang-orang bukan Islam disuruh mencari hidayah? Mencari agama yang benar? Kenapa tidak kita sendiri mencari agama yang benar itu? Hakikatnya hari ini, rata-rata umat Islam ber'muslim' secara warisan. Natijahnya, keimanan yang wujud dalam hati adalah sesuatu yang diwarisi, bukan diimani.

6. Al-Qur'an pada banyak tempat mengajar kita untuk beriman berdasarkan hujah dan keyakinan yang mendalam. Al-Qur'an mengajar kita prinsip membuktikan kebenaran dan menegakkan hujah dalam mengangkat sesuatu kebenaran. Al-Qur'an menyebut:


" Katakanlah: Tunjukkanlah bukti kebenaranmu jika kamu adalah orang yang benar." (2:111)



"Dan apabila dikatakan kepada mereka: Ikutilah apa yang telah diturunkan Allah, mereka menjawab: (Tidak), tetapi kami hanya mengikuti apa yang telah kami dapati dari (perbuatan) nenek moyang kami. (Apakah mereka akan mengikuti juga), walaupun nenek moyang mereka itu tidak mengetahui suatu apa pun, dan tidak mendapat petunjuk?" (2:170)


" Dan jika engkau menurut kebanyakan orang yang ada di muka bumi, nescaya mereka akan menyesatkanmu dari jalan Allah; tiadalah yang mereka turut melainkan sangkaan semata-mata dan mereka tidak lain hanyalah berdusta." (6:116)



7. Dengan itu kita melihat al-Qur'an menempelak pola keimanan yang sekadar ikut-ikutan dan mengikut sangkaan semata-mata. Jadi pola keimanan yang sama tidak wajar wujud pada seorang Muslim.




8. Jadi, apa yang diperlukan sebenarnya adalah satu bukti yang sebenar dari Tuhan bahawa agama yang didakwa itu adalah agama sebenar dari Tuhan. Setiap agama yang mendakwa agamanya paling benar perlu mengemukakan satu bukti DARI TUHAN bahawa agamanya adalah agama yang benar. Bukti tersebut hendaklah unik, tiada pada agama lain. Bukti tersebut hendaklah mampu untuk berdiri dengan sendiri. Bukti tersebut hendaklah tidak ada pada agama lain.


9. Maka bagi kita, kita semua sepakat, bahawa al-Qur'an merupakan bukti tersebut. Al-Qur'an lah mukjizat tersebut. Al-Qur'an merupakan THE ULTIMATE SIGN




10. Kupasan lanjut tentang al-Qur'an sebagai mukjizat agung merangkap sumber hidayah dari Allah akan dibuat dalam diskusi-diskusi ilmu akan datang, dengan izin Allah.


..........................................................................................................................................................................

Kami mohon maaf atas kelewatan meng'update' re-cap untuk diskusi ilmu yang lepas. Juga, kami mohon maaf kerana kami tidak dapat membuat sebarang rakaman ketika diskusi tersebut. Seperti yang saudara/i pengunjung mungkin ketahui, diskusi terbaru dalam siri ' Rozumit Deen ' telah pun berlangsung. Nantikan re-cap dan rakaman MP3 siri tersebut dalam masa terdekat inshaAllah. Terima kasih.

'Agar Dunia Menjadi Saksi Kelak Tiada Alasan Diberi'