"Janganlah berputus asa karena ia bukan akhlak kaum muslimin. Hakikat hari ini adalah impian hari kemarin, dan impian hari ini adalah kenyataan hari esok. Kesempatan masih luas
dan unsur-unsur kebaikan masih kuat dan besar dalam jiwa kalian yang mukmin, meskipun tertutupi oleh berbagai fenomena kerusakan. Yang lemah tidak selamanya lemah, dan yang kuat tidak selamanya menjadi kuat."
(Imam Hasan al-Banna)




  • Sentiasa beri smgt kepada kawan2. Amik masa makan dan solat berjemaah untuk saling bertanya tentang progres belajar untuk tidak rasa keseorangan.
  • Yakin apa yg akan berlaku esok hari tidak kita ketahui lagi. Hari yang disangkakan cerah pun, rupa-rupanya hujan di tgh hari. Jadi, kita sbg manusia hanya mampu terus berusaha dengan mengharapkan yang terbaik dari Allah.
  • Beri harapan pada diri sendiri. Yakin bahawa kita semua ada potensi masing2 yg masih tersimpan dan tidak dikeluarkan lagi. Semua boleh berjaya dengan cara dan jalan masing-masing.
  • Sentiasa muhasabah diri di mana lebih dan kurang kita. Gunakan kelebihan, baiki kekurangan. Yang lebih supaya tidak memperdayakan kita menjadi orang yang sombong, yang kurang agar tidak mengheret kita terus jauh tersasar tanpa tujuan.
  • Akhir sekali, (point akhir maksudnya. Sepatutnya kita buat dari awal2 lagi) berdoalah kepada Allah, mintalah kepadanya dengan perasaan hamba merendah diri. Allah sentiasa mendengar rintihan hamba-hambaNya.
Are-Yon