Artikel ini khusus untuk pelajar-pelajar yang menggunakan email sebagai medium interaksi.

Email bukan benda asing hari ni. Boleh jadi, email satu keperluan. Kadang-kadang seorang ada 2 atau 3 email address. Semua dia nak cuba. Dari Hotmail, Yahoomail, Gmail dan macam-macam lagi. Takde masalah kalau nak buat seratus email sekalipun. Benda free.

Walaupun free tapi email ni benda penting. Bagi yang biasa bekerja dengan internet, email adalah medium utama untuk komunikasi dan informasi. Para businessman internet seboleh-bolehnya memilih server email yang terbaik supaya informasi sentiasa sampai kepada mereka. Tak hairanlah ketika servis Gmail tergendala beberapa jam pada bulan Februari lepas, berbilion dolar kerugian dilaporkan!

Ada beberapa kategori manusia yang menggunakan servis email.

Kategori pertama adalah orang sangat menitikberatkan soal inbox email mereka. Semua email dibaca dengan teliti. Satu persatu. Ada juga yang sangat teliti dalam memeriksa spam. Takut-takut ada email penting yang termasuk dalam spam. Orang macam ni sangat menghargai email dan penghantar email. Mesej-mesej yang perlukan respon akan direply segera. Inilah kategori pengguna email kelas pertama dengan mentaliti kelas pertama.

Kategori kedua, orang yang baca email secara selektif. Hanya email-email tertentu yang dibaca. Email-email yang menarik, yang kena mengena dengan dia saja yang dibaca dan direspon. Email yang pelik-pelik dibiarkan atau didelete terus tanpa budi bicara. Orang macam ni masih OK, cuma mungkin ada risiko terlepas beberapa email penting secara tak sengaja. Penulis tergolong dalam kategori ini.

Kategori ketiga pula ialah orang yang suka baca email, bila dapat je email yang best sikit, terus diforward kepada semua orang yang ada dalam contact list dia. Walaupun email yang dia dapat tak benar atau kurang tepat. Tambahan pula banyak email yang 'berantai'. Ayat-ayat seperti cliche, "Kalau anda seorang yang beriman, sebarkanlah email ini kepada saudara seagama yang lain supaya anda tidak ditanya di akhirat nanti" menyebabkan rasa bersalah yang teramat sangat. Orang yang suka forward email ini ada masalah pertimbangan yang kritikal dan perlukan teguran.

Kategori keempat, orang yang hanya baca email yang pendek-pendek. Yang kurang daripada 3 baris. Yang nampak panjang, melebihi 4 baris akan ditinggalkan. Tak didelete tapi tak dibaca. Dibiarkan dalam inbox dulu dengan harapan akan dibaca kemudian. Tapi akhirnya memang tak dibaca langsung. Malas. Tak peduli. Ignorance.

Kategori yang kelima pula, orang yang tak buka langsung email. Buka hanya seminggu sekali atau sebulan sekali atau setahun sekali! Orang macam ni tak sepatutnya buka akaun email!

Golongan manusia kategori keempat dan kelima inilah yang nak di'tembak' dalam artikel ini. Bagi pengguna email, terutama pelajar universiti, membaca email secara regular dan teliti sepatutnya menjadi kewajipan. Segala maklumat penting dihantar melalui email. Bagi pelajar luar negara, semua maklumat dari universiti, penaja, pensyarah, bank, persatuan dan segala macam urusan penting lain akan dihantar melalui email. Masalah besar yang melanda sebahagian besar pengguna email terutama pelajar adalah malas baca email dan malas respon email. Inilah simptom kepada penyakit AKU TAK PEDULISM!

Tak hairanlah ramai yang tak tahu maklumat penting dari lecturer, terlepas appointment atau kelas tambahan, ketinggalan aktiviti persatuan, tak aware tarikh exam, tak tahu update terkini dan macam-macam lagi masalah. Sampai ada yang tak tahu perlu update visa dan hantar result exam kepada penaja! Bila ditanya, jawapan skema yang akan dibalas, "Eh, ye ke? Tak tau pun". "Ade ke ko hantar email? Tak dapat pon.". Rasa nak tempeleng muka sebelas kali!


Email vs Facebook

Ada orang boleh baca berpuluh-puluh mesej 'main-main' di Facebook setiap hari. Ada juga orang yang mampu balas beratus-ratus komen 'tak penting' di Facebook setiap jam. Ada pulak orang yang larat respon kuiz-kuiz 'mengarut' di Facebook setiap 5 minit. Tu belum kira request-request yang super mengarut yang masuk setiap minit, tag-tag gambar yang tak masuk akal dan macam-macam lagi. Bagi yang ada beribu 'friends' di Facebook, mungkin terasa impaknya.


Jelas sekali tabiat remaja. Dari alam dunia hingga ke alam maya -sukakan benda-benda yang ringan dan menghiburkan. Dengan erti kata lain, hedonistik -walaupun tanpa disedari tak tak pernah diakui. Benda sepenting email tak diambil peduli tapi Facebook yang 'tak logik' itu dilayan sepenuh hati. Bukan nak menyalahkan kereaktifan pengguna-pengguna Facebook yang tegar ini. Baguslah aktif dalam Facebook sebab ia juga sumber maklumat tapi email lebih penting. Seeloknya, layan dua-dua dengan seimbang.


Rajin-rajinlah buka inbox.

Tolong BACA dan REPLY email!


Azizul Salehudin